top of page

UV-Scoutläger
"Ankaret"
25 -30 juni 2024

För Mini-UV åk2 är lägret 27-30 juni
 

Äntligen har ett år snart gått och det är dags för årets höjdpunkt, SCOUTLÄGER! Som vi längtar!

Scoutlägret heter Ankaret och ska vara söder om Mullsjö.

Årets lägerchefer är våra egna ledare Tobias Haag (lägerchef) och Sofia Lund (vice lägerchef)

Vad är ett scoutläger?

På ett scoutläger sover vi i stora tält tillsammans med våra patrullkompisar och ledare. Bygger ett kök (se bilden nedan med blå presenning som tak) där vi lagar mat över öppen eld, äter, pysslar, spelar spel eller bara myser.  Dagarna fylls av lek, bad, matlagning, fotboll, spårning, scouting, mys i tälten, bus, lägerbål och en massa annat. Varje dag får vi se ett drama utifrån Bibelns berättelser, och som vi sen samtalar om i våra patruller.

På årets scoutläger är vi ca 350 scouter från Ryd, Bottnaryd, Reftele, Bredaryd, Byarum, Norra Unnaryd, Bondstorp, Månsarp och Bankeryd,

Vill du vara med och hjälpa till? Vill du följa med som ledare? 

I år är det Bankeryd som har ansvar för Staben. Vi har fått ett gott gäng som ansvarar för intendentur, mat, och -gårdsansvar..

Vill du följa med som ledare? Är du förälder eller bara tycker det skulle vara roligt att vara med? Varmt välkommen med din anmälan. Vi blir gärna fler ledare. Du behöver inte ha scoutkunskap, men en vilja att vara med och hjälpa till. Kontakta Sofia eller Tobias om du har frågor.​

Tobias Haag 070-721 61 30

Sofia Lund 070-896 13 33

Anmälan senast 26 maj

Här anmäler jag mej till scoutlägret Ankaret 2024

Information

Informationsfolder om lägret 

Tisdag 4/6 18.15 - Informationskväll för lägerdeltagare och föräldrar

Vättersalen, Bankeryds Missionskyrka

Denna kväll får ni träffa de flesta av ledarna som ska med på lägret. Vi informerar om lägret och lägerplatsen, och hur patrullerna är indelade. Vi drar lite regler och tips "att-tänka-på". Vi planerar även skjuts ut till lägret. Betalning av lägret görs denna kväll. Se information om betalning längre ner på denna sida.

Söndag 23/6 14.00 - Lasta släp och resa tält - Vill du hjälpa till?

Du som vill får gärna hjälpa till med att packa allt material som ska ut till lägerplatsen.

Vi ses vid Missionskyrkan 14.00 och packar på släpkärror. Därefter åker vi ut till lägerplatsen, lastar av och sätter upp alla tält. Ta med fika, det brukar ta några timmar.

Tisdag 25/6 - Lägrets start - Vill du hjälpa till?

Har du möjlighet att vara med under dagen (fram till lunch/tidig eftermiddag) och hjälpa till att bygga upp vår by på lägret så är det varmt välkommet. Några extra händer som kan hjälpa till att bära, gräva, hålla osv är tacksamt. 

Samling 08.30, avresa 09.00

Söndag 30/6 kl. 10.00 - Gudstjänst & lägrets avslutning

Vi river och packar ihop lägret tillsammans

Lägret avslutas med en gemensam gudstjänst kl. 10.00 dit alla är välkomna.
Efter gudstjänsten fikar vi tillsammans. Ta med egen fika/lunchkorg. Alla lägerdeltagare får fika och lite senare även lätt lunch i form av grillad korv.

När vi fikat klart ska lägret rivas och packas ihop (lägerkök och tält) Så ta med ett par handskar och oömma kläder så hjälps vi åt. 

När är hela vår by är riven och hoppackad, och vi har skannat av vårt städområde så är det dags för avslutning och utdelning av lägermärken (Brukar bli vid 14-tiden).

Måndag 1/7 fr. 17.30 - Rengöring av lägermaterial, pizza och utvärdering - Vill du hjälpa till? Eller bidra till pizzan?

Från kl. 17.30 till ca 20.00 ses ledare/hjälpledare, gärna föräldrar och övriga villiga vid Missionskyrkan för att rengöra allt efter lägret. Det går bra att droppa in under kvällen. 

Allt ska packas upp, köksgeråd ska diskas, blöta tält ska hängas upp, presenningar ska tvättas, kastruller ska svintas osv.

När vi är klara äter vi pizza tillsammans. Därefter är ledare och hjälpledare kvar för utvärdering av lägret.

Enligt tradition blir de som hjälper till bjudna på pizza. av dem som vill visa sin uppskattning för scouterna och den verksamhet vi bedriver. 

Vill du bidra, swisha valfri peng till:

Simeon Adler 070-3686980

Insamling

Under lägret kommer vi samla in pengar till ett projekt som gör de möjligt för barn i Moçambique att gå i skola. Det kan vara till skolmaterial som pennor, sudd och anteckningsböcker. Läs mer på https://sau.nu/insamling

Packning

Här hittar du en packningslista för scoutläger

Betalning

Betalning sker på informationskvällen den 4 juni. 

Vi tar helst betalning via Swish, men det går även att betala via bankgiro.

Nedan avgifter gäller även för Mini-UV.

Vid betalning innan eller efter informationskvällen - meddela Eva Junvik på 0708-493225 att betalning skickats. Gärna med en skärmdump på betalningen, då ser vi både namn och avgift.

Använd helst QR-koden vid betalning med Swish.

Swishnummer: 12345 946 51  

Märk betalningen med UVläger - "Deltagens namn

 

Kostnad: 650 kr/pers.

Syskonrabatt

2 syskon - 625kr/syskon

3 syskon - 600kr/syskon

4+ syskon - 575kr/syskon

Bullar - Vill du skänka bullar?

Skänk gärna bullar till lägret. Lämnas frysta innan eller vid avfärd.

Frysboxen står innanför kyrkans nedre entré.

Se kontakt för kyrkans öppettider. Eller kontakta nedan så löser vi öppning av kyrkan.

Kontakta ditt barns ledare vi frågor, alternativt

Eva Junvik

070-849 32 25

eva.junvik@gmail.com

Alltid redo!

bottom of page